'Om het af te leren'

23 april 2017 - Lovina, Indonesië

Eergisteren zijn we vertrokken uit Ubud. Na het ontbijt werden we door onze chauffeur opgehaald en naar Lovina gebracht, in een kleine 3 uur waren we er. Het hotel hier is kleinschalig, maar prima. Het personeel is dan ook super aardig en behulpzaam. We hebben s'middags een duiktour voor gisteren geboekt, het scheen hier onderwater ontzettend mooi te zijn namelijk ! Daarna hebben we nog een klein rondje gelopen, het bleek verder niet heel veel voor te stellen hier, maar goed, we zijn er toch maar kort.

Gisterochtend ontbeten we om 8 uur, een halfuur later werden we opgehaald door de duikschool namelijk. Na een heel kort ritje kwamen we aan bij de duikschool. Hier kregen we onze duikspullen en testten we deze qua maat. Toen alles goed was en alle andere duikers ook gearriveerd waren vertrokken we richting de duikspot. Het was een uur rijden met de auto en vervolgens nog een half uurtje varen.

Toen we op de duikspot aankwamen merkten we dat alles bij deze duikschool een stuk minder professioneel ging... We waren namelijk maar met 1 'divemaster' en hij ging duiken met 3 gecertificeerde duikers, waaronder Martijn en ik, maar ook nog met 3 mensen die nog nooit hadden gedoken. Hij legde ze in 5 munten uit hoe alles moet en liet ze toen al de oceaan in gaan. Dat ging bij ons in Nederland wel een stuk anders , gelukkig ! Wij lieten ons verder niet afleiden en deden gewoon onze standaard checks, ook al moest de rest daardoor op ons wachten.

Eenmaal op de bodem maakte de master ons duidelijk dat wij vast een klein rondje mochten gaan zwemmen terwijl hij met de anderen wat oefeningen deed. We zaten toen overigens pas op 4 meter diep, geen zorgen mam! 10 minuutjes later gingen we met de hele groep naar een steeds dieper gaande koraal wand. Hier konden wij naar 18 meter , de instructeur zwom
een aantal meter boven ons. Het koraal hier was heel bijzonder opgebouwd, tegen de rotswand aan. Al snel zagen we een grote zeeschildpad voorbij zwemmen! We hebben bij deze duik verder heel veel tropische gekleurde vissen gezien.

Drie kwartier later kwamen we boven water. We hadden nu tijd om even bij te komen. We voeren naar het eiland waarvoor we aan het duiken waren, hier kregen we een lunch namelijk. Na de lunch gingen we naar de tweede duikspot. Hier stond meer stroming dan op de eerste plek, we zouden dus maar 1 kant op zwemmen, daar zou de boot ons op wachten. Tijdens deze duik was het koraal wat minder mooi, maar de vissen waren een stuk groter. We hebben zelfs Nemo gespot in een anemoon! Dit was bijna zeker onze laatste duik voor deze vakantie. Maar zeker niet mijn laatste duik!
Mensen zeggen wel is dat je de halve wereld maar gezien hebt als je nooit hebt gedoken in je leven, hier ben ik het absoluut mee eens! De onderwater wereld is zo ongelofelijk mooi en anders dan de bovenwater wereld namelijk.

Compleet gebroken kwamen we om half 5 terug in het hotel. We hebben nog even in het zwembad gelegen, maar verder niet veel meer gedaan. S'avonds na het eten vielen we allebei ook vrij snel in slaap.

Vandaag hebben we heel rustig aan gedaan. We hadden namelijk allebei niet echt zin om wat te doen en daarnaast is er ook eigenlijk niks te doen in Lovina . Wel beginnen we, en vooral ik echt steeds meer last te krijgen van de malaria pillen. We wisten dat er zich  de nodige bijwerkingen konden voordoen, maar dat het zo heftig zou zijn bij mij had ik absoluut niet verwacht... De heftigste bijwerkingen zijn echt ontzettende buikpijn, hoofdpijn en geen eetlust. Het begint nu ook wel echt steeds vervelender te worden. Gelukkig zijn we bijna klaar met slikken.

Vanavond laat nog even PSV-Ajax kijken en dan gaan we morgen naar alweer onze laatste plek! Dit is Seminyak, hier blijven we tot volgende week dindsdag, dan vliegen we weer naar Nederland namelijk..!

1. Erna:
    23 april 2017
    Dank je wel voor de updates! Erg leuk om te lezen wat mijn buurjongen allemaal meemaakt.
  2. Mark:
    23 april 2017
    Mooi hoor! Kan niet wachten tot we samen in het water liggen! In ieder geval beterschap.
  3. Ingrid:
    24 april 2017
    Hai mannen! Fijn dat jullie weer zó onder water hebben genoten..!
    En Bas, ik hoop dat de bijverschijnselen je snel geen parten meer zullen spelen..
    Ga heerlijk en relaxt genieten van jullie laatste etappe in Seminyak!!