Ubud

21 april 2017 - Ubud, Indonesië

Gisteren konden we s'ochtends lekker rustig aan doen. Na het ontbijt zijn we richting het centrum van Ubud gegaan. Met de shuttle bus van het hotel werden we hier afgezet , ideaal. We hebben hier een aantal uren doorgebracht om wat souvenirs te scoren en te lunchen. Ook hebben we hier een downhill mountainbike tour voor vandaag geboekt. S'middags hebben we bij het zwembad gelegen en ondertussen alvast een hotel voor in Lovina geboekt.

Rond een uur of 6 hebben we weer de shuttle bus gepakt, we wilden namelijk ergens in centrum Ubud gaan eten. Zo gezegd, zo gedaan. Na het eten waren we allebei op een of andere manier behoorlijk moe. We zijn daarom niet te laat gaan slapen.

Vandaag werden we om 9 uur opgepikt bij ons hotel. We kwamen terecht in een groep met 4 andere Nederlanders en 2 Australiërs, super gezellig ! Na ongeveer een uur gereden te hebben kwamen we bij een koffie plantage. Ze maakten hier de welbekende 'koffie Lebak', deze koffie is heel speciaal en daarom de duurste koffie ter wereld! Dat deze koffie zo speciaal is komt door de bereidingswijze hiervan. De koffiebonen worden namelijk gevoerd aan wilde katten (Lebaks), deze beesten eten de bonen op en poepen ze vervolgens weer uit. De uitwerpselen van deze beesten worden dan gedroogd en vervolgens wordt hier koffie van gemaakt.

Bij deze koffie plantage zat ook een restaurant, hier kregen we een koffie 'proeverij' en een ontbijtje bestaande uit lokale specialiteiten. De koffie was echt ontzettend lekker ondanks dat het van katten poep gemaakt werd .

Na het ontbijt reden we verder naar een uitzichtpunt op een vulkaan, zeker mooi, maar lang niet zo extreem als Mount Rinjani op Lombok. Een klein stukje verder was het beginpunt van de mountainbike tour. Toen iedereen een fiets had konden we beginnen. De tour begon over de hoofdweg, maar al snel zigzagden we over smalle paadjes tussen de rijstvelden door. Echt ontzettend leuk om te doen !

Aangezien de mounainbikes uit Indonesië kwamen sneuvelden de nodige onderdelen. We hebben volgens mij 3 lekke banden gehad en een compleet kapotte fiets . Gelukkig was het busje met de monteurs erop steeds niet ver weg, zij konden de fietsen dan repareren. Omdat het grotendeels bergaf was hoefden we amper te trappen, op een paar kleine heuveltjes na dan. Ondanks dat was iedereen toch behoorlijk bezweet en buiten adem aan het einde, we fietsten namelijk tussen 12 en 2, echt veruit het heetste van de dag!

Eenmaal aangekomen bij het eindpunt was er een prachtige lunch voor ons klaar gezet. Na lekker gegeten te hebben werden we het laatste stukje weer terug gebracht naar ons hotel met het busje.

S'avonds zijn we de stad weer in gegaan om te eten en een taxi te regelen voor morgen. We gaan dan namelijk naar lovina, onze een na laatste plek al ! :(

1. Erna:
    21 april 2017
    Kofiie van kattenpoep Jullie nemen wel heel veel souveniers mee, extra koffer?

Mannen, geniet nog lekker van jullie prachtige ervaring!
  2. Mark:
    21 april 2017
    Ha mooi verhaal, deze herinner ik me ook nog, veel plezier in Lovina
  3. Anny van den nieuwenhof:
    22 april 2017
    Lekker bakkie koffie, jullie maken toch wat mee,
    nog veel plezier samen.